Ekspert ds. rozwiązywania problemów przemysłowych

Ekspert ds. rozwiązywania problemów przemysłowych

Czas trwania szkolenia: 6 dni / 42 godziny

Szkolenie prowadzone może być w wariantach:

  • 2 zjazdy po 3 dni (21 godzin)
  • 3 zjazdy po 2 dni (14 godzin)

Podstawowe cele szkolenia

  • Przedstawienie efektywnych narzędzi z zakresu procesu rozwiązywania problemów w procesach produkcyjnych i usługowych.
  • Nauczenie praktycznego podejścia do rozwiązywania problemów, które rozwiązać można w krótkim czasie z wykorzystaniem podstawowych narzędzi jakości.
  • Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów i metod rozwiązywania problemów w oparciu o specjalne narzędzia postępowania logicznego i analitycznego dla problemów trudnych, złożonych i wieloczynnikowych.
  • Nabycie umiejętności wskazywania przyczyn źródłowych problemu (RCA) z wykorzystaniem analizy wielu zmiennych danego procesu.

Forma szkolenia

  • Prowadzone jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
  • Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 50%.
  • Obliczenia, analizy i interpretacje (MS Excel, Minitab lub PQStat) dokonywane mogą być na podstawie danych z procesu Klienta.

Program szkolenia

Moduł 1. Wiadomości podstawowe.

  • Co to jest problem?
  • Przyczyny a objawy – podstawowe różnice.
  • PDCA w procesie rozwiązywania problemów.
  • Czy wszystkie problemy są jednakowo ważne?
  • Kategoryzacja problemów: problemy proste, złożone, wielowymiarowe.
  • Podejście San Gen Shugi:
    • Gen-ba – analiza rzeczywistego miejsce, gdzie powstaje i istnieje problem.
    • Gen-butsu – analiza rzeczywistych wyrobów, półfabrykatów, których dotyczy problem.
    • Gen-jitsu – rzeczywiste dane: analiza rejestrów, wykresów, raportów, tabel.
  • Działanie wg SMART.

Moduł 2. Metody i narzędzia dla problemów prostych.

  • Metoda QRQC (Quick Response Quality Control).
  • Arkusz A3.
  • Opisanie problemu:
    • Metoda 5W2H.
    • Jest / nie jest.
  • Narzędzia RCA (Root Cause Analysis) – identyfikacja przyczyny źródłowej problemu:
    • Burza mózgów.
    • Diagram przyczynowo – skutkowy Ishikawy.
    • Technika 5 razy dlaczego (5WHY).
    • Drill Deep – wykorzystanie 5 razy dlaczego w trzech optymalnych rozwiązaniach.
    • Celowe odtworzenie wady, problemu – technika pomocna w zrozumienia działania problemu.
    • Diagram żółwia.
    • Diagram Pareto-Lorenza.
    • Ocena rozkładu procesu z wykorzystaniem histogramu.
    • Wykres liniowy z naniesionymi liniami granic tolerancji.
  • Implementacja arkusza kontrolnego do zbierania i stratyfikacji danych pomiarowych procesu.
  • Przebieg analizy z wykorzystaniem formularza QRQC / A3.

Moduł 3. Metody i narzędzia dla problemów trudnych, złożonych i wieloczynnikowych.

  • Metoda 8D (Global 8 Disciplines).
  • MSA dla pomiarów analizowanej charakterystyki:
    • R&R Gage study – powtarzalność i odtwarzalność pomiarowa szacowana metodą ANOVA Krzyżowa.
    • Wykorzystanie wykresu dwupunktowego – powtarzalność dla pomiarów powtarzalnych.
    • Analiza dla pomiarów niepowtarzalnych – ANOVA Zagnieżdżona.
  • Analiza rozkładu danych: graficzny i analityczny test normalności rozkładu.
  • Analiza stabilności procesu: wykres liniowy (Run Chart z testami sytuacji nielosowych), karta Xi-MR.
  • Obliczenie procentu braków (wyrobów niezgodnych) dla procesu w chwili występowania problemu.
  • Wskaźniki statystyczne wydajności procesu Pp/Ppk.
  • Ocena ilościowa, obliczenie PPM (Parts Per Milion) po rozwiązaniu problemu w stosunku do okresu występowania problemu.
  • Karta p – karta frakcji jednostek niezgodnych.
  • Wykresy Multi-Vari.
  • Analiza korelacji pomiędzy zmiennymi:
    • Korelacja liniowa Pearsona, określenie siły, kierunku i istotności statystycznej zależności pomiędzy dwoma zmiennymi.
    • Współczynnik Determinacji – interpretacja, ocena i wykorzystanie w procesie rozwiązywania problemów.
    • Korelacji rang Spearmana.
  • Analiza poprawy zmienności procesu – test F.
  • Analiza poprawy położenia procesu – testy t.
  • Analiza wariancji (ANOVA):
    • Analiza zmienności w próbach – parametryczne testy dla porównania wariancji Bartletta, Levenea.
    • Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA) dla prób zależnych i niezależnych (parametryczna).
    • ANOVA Kruskal – Wallis i Friedman (nieparametryczne).
    • Analiza kowariancji (ANCOVA).
  • Liniowa funkcja regresji – badanie zależności pomiędzy dwoma zmiennymi: zmienną niezależną (X) a zmienną zależną (Y).
  • Regresja nieliniowa – badanie zależności pomiędzy dwoma zmiennymi z dopasowaniem funkcji kwadratowej, potęgowej, logarytmicznej i wykładniczej.
  • Regresja wieloraka – badanie zależności pomiędzy więcej niż jedną zmienną niezależną (X) a zmienną zależną (Y).
  • Badanie zależności pomiędzy cechami wyrażonymi w skali nominalnej. Obliczanie i interpretacja współczynników zbieżności korelacyjnej:
    • Pearsona-Bravaisa.
    • Bykowskiego.
    • Yula-Kendalla.
  • Test Niezależności χ2.
  • DoE – planowanie eksperymentów:
    • Pełno czynnikowe (ang. Full Factorial) – eksperymenty, w których czynniki ustawione są na dwóch poziomach.
    • Ułamkowe (ang. Fractorial plan) – pojęcie rozdzielczości planu, uwikłanie czynników głównych i interakcji.
    • Generalne (ang. General Full Factorial) – eksperymenty, w których czynniki ustawione są na więcej niż dwóch poziomach.

Moduł 4. Specjalne narzędzia metody Y→X . Techniki do złożonych problemów w procesach montażowych.

  • Metoda Y→X jako zamiennik tradycyjnych narzędzi rozwiązywania problemów.
  • Zmienna Y jako defekt, zdarzenie, cecha geometryczna, własność materiału.
  • Częsci jako „Najgorszy z najgorszych” i „Najlepszy z najlepszych” – definicja kontrastu.
  • Analiza Proces czy Części – odpowiedź na pytanie czy problem powodowany jest przez proces czy przez części, podzespoły wyrobu.
  • Technika Porównania Grupami – wskazanie potencjalnej przyczyny źródłowej na podstawie zmierzonych podzespołów wyrobu.
  • Równoległobok tolerancji – regulacja X (zmiennej objaśniającej) na podstawie Y (zmiennej objaśnianej).

Moduł 5. Wdrażanie i ocena działań korygujących i zapobiegawczych.

  • Matryca priorytetów – ustalenie kolejności wdrażania rozwiązań, na podstawie ich wpływu na problem.
  • Plan działań – lista odpowiedzialności.
  • Audit wielowarstwowy.
  • Standaryzacja pracy na podstawie wyniku rozwiązania problemu.
  • Poka-Yoke / Error Proofing.
  • Lesson Learned – wnioski z analizy.

Szkolenie prowadzone jest z wykorzystaniem programu MS Excel i Minitab lub PQStat. Na życzenie obliczenia mogą być wykonywane na podstawie danych z procesów Klienta.

Profil uczestników

Szkolenie skierowane jest do:

  • Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
  • Inżynierów produkcji, jakości, konstrukcji, utrzymania ruchu.
  • Technologów, techników, pracowników laboratoriów pomiarowych, osób wykonujących pomiary procesów technologicznych.
  • Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
  • Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.

Uczestnik nauczy się

  • Szukania przyczyn źródłowych i rozwiązań prostszych problemów, które można rozwiązać w krótkim czasie, bez nakładu zaawansowanych technik matematycznych i statystycznych.
  • Praktycznego wykorzystywania prostych i zaawansowanych narzędzi w procesie rozwiązywania problemów.
  • Dobierania odpowiednich narzędzi w zależności od charakteru analizowanych danych.
  • Przedstawiania danych w formie analitycznej i graficznej.
  • Prowadzenia obliczeń i dokonywania analitycznej i graficznej interpretacji.
  • Szukania rozwiązań i prawdziwych przyczyn problemów (nie „zamiatania pod dywan”).

Co mówią nasi zadowoleni Klienci: REKOMENDACJE

W przypadku pytań zapraszamy do KONTAKTU


    Zapisz się do newsletter'a

    Podając adres e-mail wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji zwrotnych.
    Więcej na temat naszej Polityki Prywatności