Problem Solving: podstawowe narzędzia – 7 klasycznych narzędzi jakości (7 QC Tools)

Problem solving
Czas trwania szkolenia: 1 dzień / 7 godzin
Problem solving – podstawowe cele szkolenia
- Przedstawienie i omówienie w teorii i praktyce narzędzi wspomagających zarządzanie jakością zgodnie z cyklem PDCA.
- Nabycie umiejętności korzystania z 7 narzędzi jakości w procesie rozwiązywania problemów przemysłowych.
Forma szkolenia
- Prowadzone jest w formie wykładów i ćwiczeń.
- Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30%.
- Obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane mogą być na podstawie danych z procesu Klienta.
Problem solving – program szkolenia
- Wstęp – wiadomości z zakresu zarządzania jakością. Znajomość filozofii PDCA.
Klasyczne narzędzia jakości:
- Arkusz kontrolny (zbierania i stratyfikacji danych).
- Histogram – diagram słupkowy, przedstawiający częstość występowania wartości zmiennej losowej w określonym przedziale klasowym.
- Karta kontrolna (Xi-MR) stosowana w celu statystycznego sterowania procesem i analizy stabilności procesu.
- Wykres Pareto – Lorenza służący klasyfikacji problemów.
- Burza mózgów i diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ishikawy).
- Diagram zależności (diagram korelacji) wykorzystywany w celu wykrycia powiązań przyczynowo – skutkowych pomiędzy zmiennymi X i Y.
- Diagram przepływu procesu (schemat blokowy, mapa procesu) przedstawiający strukturę procesu, występujące zależności pomiędzy jego składowymi, słabe i mocne strony procesu.
Analizy i obliczenia prowadzimy na przykładach praktycznych (opisach sytuacji) z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego MS Excel oraz opcjonalnie programu analizy statystycznej Minitab.
Przygotowane podczas szkolenia kalkulatory mogą zostać wykorzystane do analizy danych w przedsiębiorstwie Klienta.
Ten sposób prowadzenia szkolenia, gwarantuje lepsze zrozumienie tematu, a także znacząco zwiększa prawdopodobieństwo poprawnego prowadzenia działań z zarządzania jakością i rozwiązywania problemów.

Profil uczestników
Szkolenie skierowane jest do:
- Inżynierów, Technologów, Brygadzistów, Mistrzów produkcji, jakości, utrzymania ruchu i narzędziowni.
- Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
- Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.
- Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
Problem solving – uczestnik nauczy się
- Praktycznego wykorzystywania narzędzi i metod służących do poprawy jakości w przedsiębiorstwie.
- Budowania i interpretacji wykresów na podstawie danych z procesu produkcyjnego.
- Przedstawiania danych w formie analitycznej i graficznej.
- Tworzenia i przedstawiania danych w formie raportów.
- Szukania przyczyn źródłowych i rozwiązań prostszych problemów, które można rozwiązać w krótkim czasie, bez nakładu zaawansowanych technik matematycznych i statystycznych.