Inżynier Procesu

Inżynier Procesu

Czas trwania szkolenia: 6 dni / 42 godziny

Szkolenie prowadzone może być w wariantach:

  • 2 zjazdy (moduły) po 3 dni (21 godzin)
  • 3 zjazdy (moduły) po 2 dni (14 godzin)

Podstawowe cele szkolenia

  • Zdobycie umiejętności Inżyniera procesu w zakresie łączenia wiedzy inżynierskiej, technologicznej i analitycznej w celu zarządzania procesem.
  • Nabycie umiejętności kierowania systemami produkcyjnymi i usługowymi w przedsiębiorstwie.
  • Właściwego organizowania procesu produkcyjnego i procesów pomocniczych.
  • Zdobycie wiedzy na temat metod i technik rozwiązywania problemów procesów produkcyjnych.

Forma szkolenia

  • Prowadzone jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
  • Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30%.
  • Obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane są na podstawie danych z procesu Klienta, przez co już podczas szkolenia wykonane zostaną zadania analizujące i optymalizujące jego proces.

Program szkolenia

Moduł I – 3 dni (21 godzin)

Prezentacja stanowiska i podstawowe cele. Podstawowe narzędzia zarządzania procesem w pracy Inżyniera Procesu:

  • Opis i podstawowe cele stanowiska Inżynier Procesu.
  • Umiejętności twarde i miękkie Inżyniera Procesu.
  • W jaki sposób rozwiązywać problemy personalne.
  • Mentoring Inżyniera Procesu w stosunku do pracowników produkcji.
  • PDCA w pracy Inżyniera Procesu.
  • Diagram procesu – schemat blokowy.
  • SIPOC – narzędzie do zebrania danych o procesie.
  • Diagram żółwia – narzędzie do opisu procesu.
  • Standaryzacja pracy.
  • Zasady projektowania stanowiska pracy.
  • Diagram Spaghetti.
  • Czas cyklu / czas taktu.
  • Andon – narzędzie do sygnalizowania problemów w procesie.
  • 5S – narzędzie angażujące pracowników do ciągłego doskonalenia.
  • System ssący:
    • JiT – Just in Time (Dokładnie na czas)  – technika redukująca koszty składowania materiałów.
    • Kanban – narzędzie ułatwiające utrzymania optymalnego stanu zapasów.
    • Supermarket – narzędzie w ramach systemu ssącego.
    • FIFO – „pierwsze weszło – pierwsze wyszło” – technika zarządzania materiałami w procesie produkcyjnym.
  • Poka Yoke – niezawodna metoda unikania niezgodności.

Budowanie i interpretacja wykresów:

  • Liniowy – (ang. Time Series Plot).
  • Punktowy – (ang. Dotplot).
  • Histogram.
  • Skrzynkowy – (ang. Box-plot).
  • Wartości indywidualnej – (ang. Individual Value Plot).
  • Przedziałowy – (ang. Interval Plot).
  • Kolumnowy – (ang. Bar Chart).
  • Kołowy – (ang. Pie Chart).

Podstawy MSA (ang. Measurement System Analysis) – analiza systemów pomiarowych:

  • Podstawowe cele i definicje MSA (Measurement System Analysis):
    • Proces pomiarowy, system pomiarowy, pomiar.
    • EV (ang. Equipment Variation) – zmienność od przyrządu pomiarowego.
    • AV (ang. Appraiser Variation) – zmienność od pomiarowca.
    • PV (ang. Proces Variation) – zmienność procesu (od części do części).
    • TV (ang. Total Variation) – zmienność całkowita.
  • Rozdzielczość narzędzia pomiarowego.
  • Błąd systematyczny BIAS.
  • Precyzja – badanie systematycznej odchyłki pomiarowej i rozrzutu przyrządu pomiarowego z wykorzystaniem wskaźników zdolności Cg i Cgk. Kryteria oceny zgodności systemu pomiarowego ze względu na proces i na produkt.
  • Rozróżnialność (ndc) – liczba rozróżnialnych kategorii.
  • Badanie powtarzalności i odtwarzalności pomiarowej (R&R Gage Study) metodą wartości średniej i rozstępu ARM (Average Range Method).

Podstawy SPC (ang. Statistical Process Control) – statystyczne sterowanie procesem:

  • Definicja procesu.
  • Zmienna losowa a zmienna specjalna.
  • Proces stabilny i proces poza kontrolą statystyczną.
  • Miary położenia: średnia arytmetyczna i mediana.
  • Miary rozrzutu: odchylenie standardowe i rozstęp.
  • Miara asymetrii – skośność.
  • Miara spłaszczenia – kurtoza.
  • Badanie normalności rozkładu metodą graficzną i analityczną.
  • Identyfikacja wartości odstających (Outliers) rozkładu.
  • Badanie stabilności procesu za pomocą kart kontrolne Shewharta:
    • Xi – MR: wartości indywidualnej i ruchomego rozstępu.
    • Xbar – R: wartości średniej arytmetycznej i rozstępu.
    • p: frakcji jednostek niezgodnych.
  • Analiza zdolności i wydajności procesu:
    • Ocena zdolności maszyny, wskaźniki Cm, Cmk.
    • Analiza zdolności i wydajności procesu dla danych zgodnych z rozkładem normalnym, obliczenie i interpretacja wskaźników Cp, Cpk, Pp, Ppk, Cpm – organicznie jedno i dwustronne.
    • Obliczenie prawdopodobieństwa (procenta braków) czyli wyrobów, które nie spełniają wymagań klienta.

 Moduł II – 3 dni (21 godzin)

Podstawy rozwiązywania problemów produkcyjnych:

  • Wprowadzenie do PDCA.
  • Formularz rozwiązywania problemów A3.
  • Raport 8D – konstrukcja raportu, przedstawienie narzędzi stosowanych w poszczególnych krokach (D) raportu:
    • Powołanie zespołu, który będzie prowadził proces rozwiązywania problemu.
    • Zdefiniowanie i dokładne opisanie problemu.
    • Tymczasowe działania korygujące.
    • Identyfikowanie przyczyn(y) źródłowych problemu.
    • Planowanie i implementowanie działań korygujących.
    • Zatwierdzenie, weryfikacja i wdrożenie ciągłych działań korygujących.
    • Działania zapobiegawcze
    • Zamknięcie raportu i dokonanie podsumowania działań procesu rozwiązywania problemu.

Podstawowe narzędzia i techniki rozwiązywania problemów produkcyjnych:

  • Metoda 5W2H.
  • Diagram Pareto-Lorenza (Pareto diagram).
  • Burza mózgów, czyli narzędzie służące do kreatywnego tworzenia nowych rozwiązań w zespole.
  • Diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ichikawy).
  • Analiza 5 WHY (5 razy „Dlaczego”).
  • Wykresy Multi-Vari – specjalne narzędzia graficzne do analizy wielu zmiennych jednocześnie.
  • Analiza zależności dwóch zmiennych:
    • Wykres dwupunktowy (ang.Scatterplot).
    • Korelacja Pearsona.
    • Równanie regresji prostej.

Projektowanie eksperymentów – DoE (Design of Experiments):

  • Rola projektowania eksperymentów w osiąganiu celów jakościowych przedsiębiorstwa.
  • Wpływ planowania eksperymentów na eliminację strat i optymalizację zysków.
  • Zarządzanie projektem poprzez określenie celów badania, definiowanie etapów projektu, stawianie hipotez statystycznych.
  • Pojęcia podstawowe związane z planowaniem eksperymentów (zgodnie z wytycznymi normy PN-EN 3534-3 „Planowanie doświadczeń”.)
  • Estymacja punktowa i przedziałowa.
  • Eksperymenty jednoczynnikowe.
  • Eksperymenty dwuczynnikowe.
  • Czynnikowe kompletne dla wielkości z nastawami dyskretnymi.
  • Czynnikowe frakcyjne dla wielkości z nastawami dyskretnymi.
  • Eliminacyjne Placketta-Burmana.
  • Generalne, pełne plany czynnikowe – doświadczenia, w których czynniki ustawiane są na więcej niż dwóch poziomach.

Rysunek Techniczny:

  • Tabliczka rysunkowa w rysunku technicznym.
  • Formaty arkuszy, linie rysunkowe, podziałki rysunkowe i notki rysunkowe.
  • Rzutowanie.
  • Rodzaje i zastosowanie przekrojów, widoków i kładów.
  • Ogólne zasady i rodzaje  wymiarowania.
  • Rysowanie i wymiarowanie gwintów – wiadomości podstawowe.
  • Opis stanów krawędzi wg PN-EN ISO 13715.
  • Rysunkowy zapis stanu powierzchni przedmiotu.
  • Tolerowanie wymiarów liniowych.
  • Pasowania.
  • Zapis pasowania na rysunku.

Szkolenie prowadzone jest z wykorzystaniem programu MS Excel lub MS Excel i MiniTab.

Profil uczestników

  • Szkolenie kierowane są do osób, które wykonują lub chcą wykonywać pracę na stanowiskach w szczególności: inżynier / technolog / technik produkcji, inżynier procesu, specjalista / koordynator ds. produkcji, kierownik produkcji oraz tych, którzy chcą doskonalić i rozwijać swoje umiejętności w zakresie kompleksowego planowania i obsługi procesu produkcyjnego.
  • Specjalistów odpowiedzialnych za regulację i optymalizację procesów.

Zdobyta wiedza / korzyści dla uczestnika

Uczestnik nauczy się:

  • Wykorzystania metod i technik nadzorowania procesów produkcyjnych.
  • Dokonywania oceny jakości procesu na podstawie danych liczbowych.
  • Posługiwania narzędziami analizy danych wspomagającymi zarządzanie procesem produkcyjnym.
  • Metod służących do projektowania i optymalizacji procesu produkcyjnego i usługowego oraz ich wykorzystywania w codziennej pracy.
  • Podejmowania decyzji w oparciu o „twarde” dane.
  • Usprawniania komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami obsługującymi proces produkcyjny oraz wewnątrz wydziału produkcji.
  • Skutecznych technik rozwiązywania problemów procesów produkcyjnych i usługowych.

Co mówią nasi zadowoleni Klienci: REKOMENDACJE

W przypadku pytań zapraszamy do KONTAKTU


    Zapisz się do newsletter'a

    Podając adres e-mail wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji zwrotnych.
    Więcej na temat naszej Polityki Prywatności