Problem Solving – Skuteczne Rozwiązywanie Problemów

Problem Solving – Skuteczne Rozwiązywanie Problemów

Metoda Shainina

Termin:

28 – 29 Listopad 2019

Promocyjna cena szkolenia: 1 350,00 zł netto (w przypadku zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu do dnia 08 Listopada)

Cena szkolenia: 1 450,00 zł netto

Termin:

27 – 28 Luty 2020

23 – 24 Czerwiec 2020

Promocyjna cena szkolenia: 1 490,00 zł netto (w przypadku zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu do 30 dni przed dniem rozpoczęcia szkolenia).

Cena szkolenia: 1 590,00 zł netto

Czas szkolenia: 2 dni (14 godzin)

Miejsce: Hotel Stara Poczta w Tychach

10% rabatu dla każdego następnego uczestnika z tej samej Firmy.

Do ceny należy doliczyć 23% VAT.

Cena usługi szkoleniowej obejmuje:

  1. Udział w szkoleniu.
  2. Materiały w formie papierowej, notatnik, długopis.
  3. Dwa noclegi w hotelu Stara Poczta.
  4. Dwa śniadania w formie bufetu szwedzkiego.
  5. Bufet kawowy i słodki poczęstunek w każdym dniu szkolenia.
  6. Miejsce parkingowe dla samochodu osobowego.
  7. Wstęp do spa i na basen hotelowy.
  8. Do wyboru jedna z dwóch poniższych opcji:
  9. Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.
  10. Możliwość bezpłatnych 4-miesięcznych konsultacji po szkoleniu.

Cel szkolenia:

Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów i metod rozwiązywania problemów w oparciu o podstawowe i specjalne narzędzia stosowane w tym procesie.

Szacunkowy udział części praktycznej (warsztaty i ćwiczenia): 70%

Program szkolenia:

Wprowadzenie do PDCA. Raport 8D – konstrukcja raportu, przedstawienie narzędzi stosowanych w poszczególnych krokach (D) raportu:

  1. Powołanie zespołu, który będzie prowadził proces rozwiązywania problemu.
  2. Zdefiniowanie i dokładne opisanie problemu.
  3. Tymczasowe działania korygujące.
  4. Identyfikowanie przyczyn(y) źródłowych problemu.
  5. Planowanie i implementowanie działań korygujących.
  6. Zatwierdzenie, weryfikacja i wdrożenie ciągłych działań korygujących.
  7. Działania zapobiegawcze
  8. Zamknięcie raportu i dokonanie podsumowania działań procesu rozwiązywania problemu.

Narzędzia wykorzystywane w poszczególnych etapach procesu rozwiązywania problemów. Klasyczne narzędzia:

  • Metoda 5W2H.
  • Przedstawianie danych na wykresach (liniowy, kolumnowy, histogram, wykres rozrzutu).
  • Analiza danych z wykorzystaniem narzędzi statystycznego sterowania procesem: karta I-MR, karta X-bar-S.
  • Graficzny i analityczny test normalności rozkładu.
  • Analiza zdolności i wydajności procesu – liczenie wskaźników Cp/Cpk i Pp/Ppk, PPM, frakcji braków (realizacji poza granicami tolerancji). Porównanie jakości procesów przed i po rozwiązaniu problemu.
  • Wykres liniowy z testami – testy losowości, które dostarczają informacji o nieprzypadkowej zmienności wynikającej z trendów, oscylacji, mieszanin i grupowania.
  • Karta p – karta frakcji niezgodności.
  • Analiza zależności pomiędzy dwoma zmiennymi – określenie siły i kierunku zależności.
  • Diagram Pareto-Lorenza (Pareto diagram).
  • Burza mózgów, czyli narzędzie służące do kreatywnego tworzenia nowych rozwiązań w zespole.
  • Diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ishikawy).
  • Analiza 5 WHY (5 razy „Dlaczego”).
  • Arkusz kontrolny – dokument służący do gromadzenia danych.
  • Wykresy Multi-Vari – specjalne narzędzia graficzne do analizy wielu zmiennych jednocześnie.

Specjalne i unikalne narzędzia wykorzystywane tylko w 4D etapie procesu rozwiązywania problemu:

Metoda „Skutek → Przyczyna (Y→X)” – to metoda poszukiwania nie tylko przyczyn problemów, ale przede wszystkim zdobycia informacji, w jaki sposób problem wywiera wpływ na kontrolowaną charakterystykę Y. To niestandardowe podejście do procesu rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metody polegającej na analizie przyczyn źródłowych, podejmując działania od strony efektu do przyczyny. Zaletą tej metody jest jej podział na 3 części:

  1. Faza szukania przyczyny źródłowej na podstawie istniejących wad (Y to X) – Faza diagnostyczna.
  2. Faza potwierdzenia statystycznego potencjalnych przyczyn, zidentyfikowanych w fazie 1 (X to Y).
  3. Faza korekcji, w której dokonuje się sterowania jakością, poprzez obliczenie optymalnych nastaw czynników, powodujących problem i potwierdzonych w fazie 2.

Techniki fazy pierwszej (diagnostycznej):

  • Definicja kontrastu i oznaczenie potencjalnych głównych przyczyn (czynników X) wg hierarchii wpływu.
  • Co to jest zmienna Y – opis, rodzaje, interpretacja skali, przykłady.
  • Analiza zmienności w skali od mikro do makro.
  • Ocena układów pomiarowych efektów – prosty wykres i prosta metoda analityczna.
  • Definicja i znaczenie największego kontrastu, poprzez identyfikacje tzw. „Skrajnie najwyższego” i „Skrajnie najniższego”.
  • Analiza „Proces-Produkt”, której celem jest odpowiedź na pytanie: czy problem leży w procesie montażu czy w jakości części.
  • Technika „Porównanie Parami”.
  • Technika „Porównanie Grupami”. 

Techniki fazy drugiej (potwierdzającej):

  • Test Sześcio-Próbkowy.
  • Test Tukeya.
  • Wieloczynnikowa analiza zgodnie z oznaczeniem Yatesa.

Technika fazy trzeciej (regulującej):

  • Równoległobok tolerancji – regulacjia X (zmiennej objaśniającej) na podstawie Y (zmiennej objaśnianej).

Obliczenia wykonywane są z użyciem arkusza kalkulacyjnego MS Excel i programu do analizy statystycznej Minitab. Ten sposób prowadzenia szkolenia, gwarantuje lepsze zrozumienie tematu, a także znacząco zwiększa prawdopodobieństwo poprawnego prowadzenia działań z zakresu procesu rozwiązywania problemów.

Przeczytaj artykuł

Uczestnik nauczy się:

  • Praktycznego wykorzystywania narzędzi w procesie rozwiązywania problemów.
  • Dobierania odpowiednich narzędzi w zależności od charakteru analizowanych danych.
  • Przedstawiania danych w formie analitycznej i graficznej.
  • Prowadzenia obliczeń i dokonywania analitycznej i graficznej interpretacji.
  • Budowania i wykorzystywania kalkulatorów statystycznych używając programu MS Excel.
  • Szukania rozwiązań i prawdziwych przyczyn problemów (nie „zamiatania pod dywan”).

Adresaci szkolenia:

Szkolenie skierowane jest do:

  • Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
  • Inżynierów produkcji, jakości, konstrukcji, utrzymania ruchu.
  • Technologów, techników, pracowników laboratoriów pomiarowych, osób wykonujących pomiary procesów technologicznych.
  • Kadry kierowniczej wyższego, średniego i niższego szczebla administracyjnego.
  • Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
  • Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.
  • Osób z certyfikatami metody Shainina (Red X): Apprentice, Journeyman, Technical Master.
  • Osób z certyfikatami Green Belt i Black Belt metody Six Sigma.

Pobierz Formularz Zgłoszenia

Przeczytaj Regulamin szkoleń otwartych

Pobierz HARMONOGRAM SZKOLEŃ OTWARTYCH na I połową 2020 roku