Problem Solving – Skuteczne Rozwiązywanie Problemów

Czas szkolenia: 2 dni (14 godzin)
Cel szkolenia:
Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów i metod rozwiązywania problemów w oparciu o podstawowe i specjalne narzędzia stosowane w tym procesie.
Szacunkowy udział części praktycznej (warsztaty i ćwiczenia): 70%
Program szkolenia:
Wprowadzenie do PDCA. Raport 8D – konstrukcja raportu, przedstawienie narzędzi stosowanych w poszczególnych krokach (D) raportu:
- Powołanie zespołu, który będzie prowadził proces rozwiązywania problemu.
- Zdefiniowanie i dokładne opisanie problemu.
- Tymczasowe działania korygujące.
- Identyfikowanie przyczyn(y) źródłowych problemu.
- Planowanie i implementowanie działań korygujących.
- Zatwierdzenie, weryfikacja i wdrożenie ciągłych działań korygujących.
- Działania zapobiegawcze
- Zamknięcie raportu i dokonanie podsumowania działań procesu rozwiązywania problemu.
Narzędzia wykorzystywane w poszczególnych etapach procesu rozwiązywania problemów. Klasyczne narzędzia:
- Metoda 5W2H.
- Przedstawianie danych na wykresach (liniowy, kolumnowy, histogram, wykres rozrzutu).
- Analiza danych z wykorzystaniem narzędzi statystycznego sterowania procesem: karta I-MR, karta X-bar-S.
- Graficzny i analityczny test normalności rozkładu.
- Analiza zdolności i wydajności procesu – liczenie wskaźników Cp/Cpk i Pp/Ppk, PPM, frakcji braków (realizacji poza granicami tolerancji). Porównanie jakości procesów przed i po rozwiązaniu problemu.
- Wykres liniowy z testami – testy losowości, które dostarczają informacji o nieprzypadkowej zmienności wynikającej z trendów, oscylacji, mieszanin i grupowania.
- Karta p – karta frakcji niezgodności.
- Analiza zależności pomiędzy dwoma zmiennymi – określenie siły i kierunku zależności.
- Diagram Pareto-Lorenza (Pareto diagram).
- Burza mózgów, czyli narzędzie służące do kreatywnego tworzenia nowych rozwiązań w zespole.
- Diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ishikawy).
- Analiza 5 WHY (5 razy „Dlaczego”).
- Arkusz kontrolny – dokument służący do gromadzenia danych.
- Wykresy Multi-Vari – specjalne narzędzia graficzne do analizy wielu zmiennych jednocześnie.
Specjalne i unikalne narzędzia wykorzystywane tylko w 4D etapie procesu rozwiązywania problemu:
Metoda „Skutek → Przyczyna (Y→X)” – to metoda poszukiwania nie tylko przyczyn problemów, ale przede wszystkim zdobycia informacji, w jaki sposób problem wywiera wpływ na kontrolowaną charakterystykę Y. To niestandardowe podejście do procesu rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metody polegającej na analizie przyczyn źródłowych, podejmując działania od strony efektu do przyczyny. Zaletą tej metody jest jej podział na 3 części:
- Faza szukania przyczyny źródłowej na podstawie istniejących wad (Y to X) – Faza diagnostyczna.
- Faza potwierdzenia statystycznego potencjalnych przyczyn, zidentyfikowanych w fazie 1 (X to Y).
- Faza korekcji, w której dokonuje się sterowania jakością, poprzez obliczenie optymalnych nastaw czynników, powodujących problem i potwierdzonych w fazie 2.
Techniki fazy pierwszej (diagnostycznej):
- Definicja kontrastu i oznaczenie potencjalnych głównych przyczyn (czynników X) wg hierarchii wpływu.
- Co to jest zmienna Y – opis, rodzaje, interpretacja skali, przykłady.
- Ocena układów pomiarowych efektów – prosty wykres i prosta metoda analityczna.
- Definicja i znaczenie największego kontrastu, poprzez identyfikacje tzw. „Skrajnie najwyższego” i „Skrajnie najniższego”.
- Analiza „Proces-Produkt”, której celem jest odpowiedź na pytanie: czy problem leży w procesie montażu czy w jakości części.
Techniki fazy drugiej (potwierdzającej):
- Test t, test F.
- Wieloczynnikowa analiza zgodnie z oznaczeniem Yatesa.
Technika fazy trzeciej (regulującej):
- Równoległobok tolerancji – regulacjia X (zmiennej objaśniającej) na podstawie Y (zmiennej objaśnianej).
Obliczenia wykonywane są z użyciem arkusza kalkulacyjnego MS Excel i programu do analizy statystycznej Minitab. Ten sposób prowadzenia szkolenia, gwarantuje lepsze zrozumienie tematu, a także znacząco zwiększa prawdopodobieństwo poprawnego prowadzenia działań z zakresu procesu rozwiązywania problemów.
Uczestnik nauczy się:
- Praktycznego wykorzystywania narzędzi w procesie rozwiązywania problemów.
- Dobierania odpowiednich narzędzi w zależności od charakteru analizowanych danych.
- Przedstawiania danych w formie analitycznej i graficznej.
- Prowadzenia obliczeń i dokonywania analitycznej i graficznej interpretacji.
- Budowania i wykorzystywania kalkulatorów statystycznych używając programu MS Excel.
- Szukania rozwiązań i prawdziwych przyczyn problemów (nie „zamiatania pod dywan”).
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do:
- Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
- Inżynierów produkcji, jakości, konstrukcji, utrzymania ruchu.
- Technologów, techników, pracowników laboratoriów pomiarowych, osób wykonujących pomiary procesów technologicznych.
- Kadry kierowniczej wyższego, średniego i niższego szczebla administracyjnego.
- Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
- Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.
- Osób z certyfikatami metody Shainina (Red X): Apprentice, Journeyman, Technical Master.
- Osób z certyfikatami Green Belt i Black Belt metody Six Sigma.
Cena usługi szkoleniowej obejmuje:
- Udział w szkoleniu.
- Materiały w formie papierowej, długopis.
- Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.
- 4-miesięczne konsultacje po szkoleniu.