Problem Solving: podstawowe narzędzia – QRQC (Quick Response Quality Control)

Problem Solving: podstawowe narzędzia – QRQC (Quick Response Quality Control)

Problem solving

Czas trwania szkolenia: 2 dni / 14 godzin

Problem solving – podstawowe cele szkolenia

  • Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów i metod rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metody szybkiej reakcji na problemy jakościowe QRQC (Quick Response Quality Control).
  • Nauczenie praktycznego podejścia do rozwiązywania problemów, które rozwiązać można w krótkim czasie z wykorzystaniem podstawowych narzędzi jakości.
  • Omówienie w teorii i praktyce kolejnych punktów metody.

Forma szkolenia

  • Prowadzone jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
  • Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30%.
  • Obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane mogą być na podstawie danych z procesu Klienta.

Problem solving – program szkolenia

Wstęp:

  • Co to jest problem?
  • Sposoby patrzenia na problemy.
  • Czy wszystkie problemy są jednakowo ważne?
  • Metodyka QRQC i jej cele.
  • Podejście San Gen Shugi w QRQC:
    • Gen-ba – analiza rzeczywistego miejsce, gdzie powstaje i istnieje problem.
    • Gen-butsu – analiza rzeczywistych wyrobów, półfabrykatów, których dotyczy problem.
    • Gen-jitsu – rzeczywiste dane: analiza rejestrów, wykresów, raportów, tabel.
  • Korzyści ze stosowania metody QRQC.
  • Metoda QRQC a cykl Deminga PDCA. 
  • Przyczyny a objawy – podstawowe różnice.

Powołanie zespołu ds. QRQC:

  • Dobór członków zespołu pod względem kompetencji, stanowiska i wydziału pracy.
  • Role w zespole, specyfika zadań i odpowiedzialność.
  • Ustanowienie zasad współpracy, częstotliwości spotkań, komunikacji, raportowania, eskalacji problemu.

Niezwłoczne działania zatrzymujące rozpowszechnianie się wady / problemu:

  • Czerwone pudełko (ang. Red Box) – miejsce separacji wyrobów, części niezgodnych.
  • Obserwacja pracy członków zespołów.
  • Analiza natychmiastowa – porównywanie wyrobów, komponentów wadliwych z dobrymi.
  • Weryfikacja – potwierdzenie działań za pomocą prostej listy kontrolnej.

Techniki i metody w praktyce QRQC:

  • Opisanie problemu:
    • Metoda 5W2H.
    • Jest / nie jest.
  • Narzędzia RCA (Root Cause Analysis) – identyfikacja przyczyny źródłowej problemu:
    • Burza mózgów.
    • Diagram przyczynowo – skutkowy Ishikawy.
    • Technika 5 razy dlaczego (5WHY).
    • Drill Deep – wykorzystanie 5 razy dlaczego w trzech optymalnych rozwiązaniach.
    • Celowe odtworzenie wady, problemu – technika pomocna w zrozumienia działania problemu.
    • Diagram żółwia.
    • Diagram Pareto-Lorenza.
    • Ocena rozkładu procesu z wykorzystaniem histogramu.
    • Wykres liniowy z naniesionymi liniami granic tolerancji.
    • Karta kontrolna wartości indywidualnej.
    • Implementacja arkusza kontrolnego do zbierania i stratyfikacji danych pomiarowych procesu.
  • Wdrażanie i ocena działań korygujących i zapobiegawczych:
    • Matryca priorytetów – ustalenie kolejności wdrażania rozwiązań, na podstawie ich wpływu na problem.
    • Plan działań – lista odpowiedzialności.
    • Audit wielowarstwowy.
    • Standaryzacja pracy na podstawie rozwiązania problemu.
    • Poka-Yoke / Error Proofing.
    • Ocena ilościowa z wykorzystaniem analizy graficznej i podstawowych miar statystycznych.
    • Lesson Learned – wnioski z analizy.
  • Przebieg analizy z wykorzystaniem formularza QRQC.

Szkolenie prowadzone jest z wykorzystaniem programu MS Excel i opcjonalnie z wykorzystaniem programu Minitab.

Przygotowane podczas szkolenia kalkulatory (MS Excel) mogą zostać wykorzystane do prowadzenia analiz i obliczeń w codziennym życiu zawodowym.

Uczestnicy dokonują analizy i interpretacji w celu wyciągnięcia wniosków.

Ten sposób prowadzenia szkolenia, gwarantuje lepsze zrozumienie tematu, a także znacząco zwiększa prawdopodobieństwo efektywnego wykorzystania arkusza kalkulacyjnego.

Problem solving profil uczestników

Szkolenie skierowane jest do:

  • Liderów zespołów produkcyjnych i jakościowych (Brygadzistów, Mistrzów).
  • Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
  • Inżynierów produkcji, jakości, konstrukcji, utrzymania ruchu.
  • Technologów, techników, pracowników laboratoriów pomiarowych, osób wykonujących pomiary procesów technologicznych.
  • Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
  • Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.

Uczestnik nauczy się

  • Praktycznego wykorzystywania podstawowych narzędzi w procesie rozwiązywania problemów.
  • Szukania przyczyn źródłowych i rozwiązań prostszych problemów, które można rozwiązać w krótkim czasie, bez nakładu zaawansowanych technik matematycznych i statystycznych.
  • Poprawnego definiowania efektywnych działań korygujących i zapobiegawczych.

Co mówią nasi zadowoleni Klienci: REKOMENDACJE

W przypadku pytań zapraszamy do KONTAKTU


    Zapisz się do newsletter'a

    Podając adres e-mail wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji zwrotnych.
    Więcej na temat naszej Polityki Prywatności