Inspektor Kontroli Jakości

Inspektor Kontroli Jakości

Czas trwania szkolenia: 2 dni / 14 godzin

Podstawowe cele szkolenia:

  • Zdobycie podstawowych kompetencji niezbędnych do kontroli jakości w firmach produkcyjnych i usługowych.
  • Wprowadzenie uczestników do pracy na stanowisku Inspektor Jakości.
  • Przedstawienie metod kontroli jakości oraz ich praktycznego zastosowania.
  • Nauczenie uczestników wykorzystywania graficznych i analitycznych narzędzi kontroli jakości.

Forma szkolenia

  • Prowadzone jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
  • Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30 procent.
  • Na życzenie Klienta obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane mogą być podstawie danych z jego procesów kontroli jakości.

Program szkolenia

Moduł 1. Wiadomości podstawowe.

  • Inspektor jakości – cele i zadania.
  • System kompleksowego zarządzania przez jakość (TQM).
  • Rodzaje kontroli jakości.
  • Kontrola produktu gotowego. Plan kontroli wyrobu.
  • Prawidłowe reagowanie na problemy produkcyjne.
  • Dokumentowanie wyników kontroli.

Moduł 2. Graficzna analiza danych. Budowanie i interpretacja wykresów.

  • Liniowy.
  • Kołowy.
  • Kolumnowy.
  • Histogram – diagram słupkowy, przedstawiający częstość występowania wartości zmiennej losowej w określonym przedziale klasowym.
  • Skrzynka i wąsy (ang. Box-Plot).
  • Przedziałowy (ang. Interval Plot).
  • Wartości indywidualnej (ang. Individual Value Plot).

Moduł 3. Podstawy metrologii i analizy systemów pomiarowych (MSA).

  • Proces pomiarowy, system pomiarowy.
  • Definicja pomiaru. Pomiar powtarzalny, niepowtarzalny i niszczący.
  • EV (ang. Equipment Variation) – zmienność od przyrządu pomiarowego.
  • AV (ang. Appraiser Variation) – zmienność od pomiarowca.
  • PV (ang. Proces Variation) – zmienność procesu (od części do części).
  • TV (ang. Total Variation) – zmienność całkowita.
  • Rozdzielczość narzędzia pomiarowego.
  • Badanie R&R Gage study (ang. Repeatability and Reproducibility), czyli powtarzalność i odtwarzalność systemu pomiarowego.

Moduł 4. Podstawy statystycznego sterowania procesem (SPC).

  • Badanie normalności rozkładu danych: analiza graficzna i analiztyczna.
  • Badanie stabilności procesu: karta X-MR, Xbar-S.
  • Analiza zdolności i wydajności procesu: wskaźniki Cp/Cpk, Pp/Ppk, PPM, % braków.
  • Karta p – karta frakcji jednostek niezgodnych.

Moduł 5. Podstawy AQL – statystyczne procedury odbiorczej kontroli wyrywkowej.

  • Kontrola odbiorcza, pojęcie próbki i populacji.
  • Kiedy stosować kontrolę wg oceny liczbowej a kiedy wg oceny alternatywnej.
  • Plan badania – zasady, wyniki, interpretacja.
  • Poziomy kontroli.
  • Rodzaje kontroli – kryteria zastosowania.
  • Rodzaje planów badań kontroli odbiorczej.

Moduł 6. Problem Solving – narzędzia procesu rozwiązywania problemów.

  • Arkusz kontrolny (zbierania i stratyfikacji danych).
  • Wykres Pareto – Lorenza służący klasyfikacji problemów.
  • Burza mózgów i diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ishikawy).
  • Diagram zależności (diagram korelacji) wykorzystywany w celu wykrycia powiązań przyczynowo – skutkowych pomiędzy zmiennymi X i Y. 
  • Diagram przepływu procesu (schemat blokowy, mapa procesu) przedstawiający strukturę procesu, występujące zależności pomiędzy jego składowymi, słabe i mocne strony procesu.
  • Diagram Żółwia.
  • Metoda 5W2H.
  • Diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ichikawy).
  • Analiza 5 WHY (5 razy „Dlaczego”).
  • Proces zarządzania niezgodnościami (Raport 8D).

Budowanie wykresów, analizy i obliczenia wykonywane jest z wykorzystaniem programu MS Excel. Na życzenie Klienta można także wykorzystać program Minitab.

Profil uczestników

Szkolenie jest skierowane do:

  • Inspektorów / Kontrolerów kontroli jakości.
  • Osób odpowiadających za kontrolę materiałów wejściowych, inspekcje procesu oraz kontrolę wyrobu gotowego.
  • Pracowników laboratoriów związanych z działem kontroli jakości.
  • Osób kandydujących na stanowisko Inspektora Jakości.

Zdobyta wiedza / korzyści dla uczestnika

Uczestnik:

  • Nauczy się, w jaki sposób prawidłowo wykonywać pracę Inspektora Jakości oraz jakie aspekty są podstawą tego stanowiska.
  • Pozna zalety stosowania zakładowej kontroli jakości.
  • Nauczy się niezbędnych na stanowisku Inspektora Kontroli Jakości narzędzi analizy graficznej i analitycznej.
  • Zrozumie jakie są rodzaje kontroli jakości oraz jakie są podstawowe zasady doboru przyrządów pomiarowych.
  • Pozna możliwości dokumentowania wyników kontroli.

 

Co mówią nasi zadowoleni Klienci: REKOMENDACJE

W przypadku pytań zapraszamy do KONTAKTU



    Zapisz się do newsletter'a

    Podając adres e-mail wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji zwrotnych.
    Więcej na temat naszej Polityki Prywatności