Problem Solving: Efektywne rozwiązywanie problemów według podręcznika AIAG (CQI-20)

Problem Solving: Efektywne rozwiązywanie problemów według podręcznika AIAG (CQI-20)

Czas trwania szkolenia: 2 dni / 14 godzin

AIAG (CQI-20)podstawowe cele szkolenia

  • Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów i metod rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metody opisanej w podręczniku AIAG (CQI-20).
  • Omówienie w teorii i praktyce kolejnych punktów metody.

AIAG (CQI-20) – forma szkolenia

  • Prowadzone jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
  • Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30%.
  • Obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane mogą być na podstawie danych z procesu Klienta.

AIAG (CQI-20) – program szkolenia

Identyfikacja (świadomość) problemu

  • Identyfikacja problemu powodującego obniżenie jakości wyrobu / usługi.
  • Niezwłoczne działania zatrzymujące rozpowszechnianie się wady / problemu.
  • Kryteria akceptacji metody rozwiązywania problemu.
  • Czy wszystkie problemy są tak samo ważne?
  • Diagram Pareto – Lorenza.

Powołanie zespołu

  • Dobór efektywnego zespołu rozwiązywania problemów.
  • Funkcje w zespole rozwiązywania problemów – wielodyscyplinarność zespołu, rola lidera, rola koordynatora zespołu.
  • Definiowanie zasad bycia członkiem zespołu.

Opisanie problemu

  • Genba, Genbutsu, Genjitsu.
  • Metoda 5W2H.
  • Analiza IS/IS NOT.
  • Diagram koncentracji.
  • Arkusz kontrolny.
  • Statystyki opisowe rozkładu danych.
  • Analiza graficzna: histogram, Multi-Vari, karta kontrolna, run chart.
  • Obliczenie procentu braków (wyrobów niezgodnych) dla procesu w chwili występowania problemu.
  • Wskaźniki statystyczne wydajności procesu Pp/Ppk.

Działania powstrzymujące

  • Lokalizacja wadliwego wyrobu / materiału (segregacja zły / dobry).
  • Utrzymanie ciągłości procesu – powstrzymanie rozpowszechniana wad.
  • Utylizacja lub naprawa wadliwego wyrobu / materiału.
  • Arkusz działań powstrzymujących.
  • MSA – wykonania analizy systemu pomiarowego.

Identyfikacji przyczyny (przyczyn) źródłowych

  • Burza mózgów.
  • Diagram przyczynowo – skutkowy Ishikawy.
  • Technika Why – Why.
  • BOB (Best of the Best) – WOW (Worst of the Worst).
  • Analiza zależności zmiennych losowych typu ciągłego: wykres dwu-punktowy, współczynnik korelacji, współczynnik determinacji, regresja prosta.
  • Podstawy DoE: jednoczynnikowa i dwuczynnikowa analiza wariancji.

Wybór i testowanie działań korygujących

  • Matryca priorytetów – ustalenie kolejności wdrażania rozwiązań, na podstawie ich wpływu na problem.
  • Matryca kryteriów wdrażania działań korygujących.
  • Plan działań – lista odpowiedzialności.
  • Testowanie hipotez statystycznych: test F, test t, test mediany.
  • Wyznaczenie przedziałów ufności dla estymatorów.
  • Analiza zdolności i wydajności procesu.

Wdrożenie działań korygujących

  • Macierz decyzji.
  • Ocena ilościowa, % NOK, obliczenie PPM (Parts Per Milion).

Działania zapobiegawcze

  • Standaryzacja procesu, operacji montażowych i kontrolnych.
  • Zabezpieczanie przed wystąpieniem wady: Error-proofing / Mistake-proofing (CQI-18).
  • Aktualizacja FMEA.
  • Wdrażanie SPC.
  • Walidacja systemów pomiarowych.
  • LPA – Audyt warstwowy procesu (CQI-8).

Zamknięcie działań, wnioski i ocena zespołu rozwiązywania problemów

  • Lessons Learned / Best Practice.
  • Ocena i motywacja pracowników.

AIAG (CQI-20) – profil uczestników

Szkolenie skierowane jest do:

  • Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
  • Inżynierów produkcji, jakości, konstrukcji, utrzymania ruchu.
  • Technologów, techników, pracowników laboratoriów pomiarowych, osób wykonujących pomiary procesów technologicznych.
  • Kadry kierowniczej wyższego, średniego i niższego szczebla administracyjnego.
  • Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
  • Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.

AIAG (CQI-20) – uczestnik nauczy się

  • Prowadzenie procesu rozwiązywania problemu zgodnie z podręcznikiem AIAG (CQI-20).
  • Praktycznego wykorzystywania narzędzi w procesie rozwiązywania problemów.
  • Identyfikacji przyczyn źródłowych i rozwiązań problemów wykorzystując podstawowe i średniozaawansowane narzędzia analityczne.
  • Poprawnego definiowania efektywnych działań korygujących i zapobiegawczych.
  • Szukania rozwiązań i prawdziwych przyczyn problemów (nie „zamiatania pod dywan”).

.

Co mówią nasi zadowoleni Klienci: REKOMENDACJE

W przypadku pytań zapraszamy do KONTAKTU


    Zapisz się do newsletter'a

    Podając adres e-mail wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji zwrotnych.
    Więcej na temat naszej Polityki Prywatności