Problem Solving: Efektywne rozwiązywanie problemów według podręcznika AIAG (CQI-20)
Czas trwania szkolenia: 2 dni / 14 godzin
AIAG (CQI-20) – podstawowe cele szkolenia
- Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów i metod rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metody opisanej w podręczniku AIAG (CQI-20).
- Omówienie w teorii i praktyce kolejnych punktów metody.
AIAG (CQI-20) – forma szkolenia
- Prowadzone jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
- Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30%.
- Obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane mogą być na podstawie danych z procesu Klienta.
AIAG (CQI-20) – program szkolenia
Identyfikacja (świadomość) problemu
- Identyfikacja problemu powodującego obniżenie jakości wyrobu / usługi.
- Niezwłoczne działania zatrzymujące rozpowszechnianie się wady / problemu.
- Kryteria akceptacji metody rozwiązywania problemu.
- Czy wszystkie problemy są tak samo ważne?
- Diagram Pareto – Lorenza.
Powołanie zespołu
- Dobór efektywnego zespołu rozwiązywania problemów.
- Funkcje w zespole rozwiązywania problemów – wielodyscyplinarność zespołu, rola lidera, rola koordynatora zespołu.
- Definiowanie zasad bycia członkiem zespołu.
Opisanie problemu
- Genba, Genbutsu, Genjitsu.
- Metoda 5W2H.
- Analiza IS/IS NOT.
- Diagram koncentracji.
- Arkusz kontrolny.
- Statystyki opisowe rozkładu danych.
- Analiza graficzna: histogram, Multi-Vari, karta kontrolna, run chart.
- Obliczenie procentu braków (wyrobów niezgodnych) dla procesu w chwili występowania problemu.
- Wskaźniki statystyczne wydajności procesu Pp/Ppk.
Działania powstrzymujące
- Lokalizacja wadliwego wyrobu / materiału (segregacja zły / dobry).
- Utrzymanie ciągłości procesu – powstrzymanie rozpowszechniana wad.
- Utylizacja lub naprawa wadliwego wyrobu / materiału.
- Arkusz działań powstrzymujących.
- MSA – wykonania analizy systemu pomiarowego.
Identyfikacji przyczyny (przyczyn) źródłowych
- Burza mózgów.
- Diagram przyczynowo – skutkowy Ishikawy.
- Technika Why – Why.
- BOB (Best of the Best) – WOW (Worst of the Worst).
- Analiza zależności zmiennych losowych typu ciągłego: wykres dwu-punktowy, współczynnik korelacji, współczynnik determinacji, regresja prosta.
- Podstawy DoE: jednoczynnikowa i dwuczynnikowa analiza wariancji.
Wybór i testowanie działań korygujących
- Matryca priorytetów – ustalenie kolejności wdrażania rozwiązań, na podstawie ich wpływu na problem.
- Matryca kryteriów wdrażania działań korygujących.
- Plan działań – lista odpowiedzialności.
- Testowanie hipotez statystycznych: test F, test t, test mediany.
- Wyznaczenie przedziałów ufności dla estymatorów.
- Analiza zdolności i wydajności procesu.
Wdrożenie działań korygujących
- Macierz decyzji.
- Ocena ilościowa, % NOK, obliczenie PPM (Parts Per Milion).
Działania zapobiegawcze
- Standaryzacja procesu, operacji montażowych i kontrolnych.
- Zabezpieczanie przed wystąpieniem wady: Error-proofing / Mistake-proofing (CQI-18).
- Aktualizacja FMEA.
- Wdrażanie SPC.
- Walidacja systemów pomiarowych.
- LPA – Audyt warstwowy procesu (CQI-8).
Zamknięcie działań, wnioski i ocena zespołu rozwiązywania problemów
- Lessons Learned / Best Practice.
- Ocena i motywacja pracowników.
AIAG (CQI-20) – profil uczestników
Szkolenie skierowane jest do:
- Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
- Inżynierów produkcji, jakości, konstrukcji, utrzymania ruchu.
- Technologów, techników, pracowników laboratoriów pomiarowych, osób wykonujących pomiary procesów technologicznych.
- Kadry kierowniczej wyższego, średniego i niższego szczebla administracyjnego.
- Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
- Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.
AIAG (CQI-20) – uczestnik nauczy się
- Prowadzenie procesu rozwiązywania problemu zgodnie z podręcznikiem AIAG (CQI-20).
- Praktycznego wykorzystywania narzędzi w procesie rozwiązywania problemów.
- Identyfikacji przyczyn źródłowych i rozwiązań problemów wykorzystując podstawowe i średniozaawansowane narzędzia analityczne.
- Poprawnego definiowania efektywnych działań korygujących i zapobiegawczych.
- Szukania rozwiązań i prawdziwych przyczyn problemów (nie „zamiatania pod dywan”).
.