Problem Solving: podstawowe narzędzia – 7 klasycznych narzędzi jakości (7 QC Tools)

Problem Solving: podstawowe narzędzia – 7 klasycznych narzędzi jakości (7 QC Tools)

Metoda Shainina

Czas trwania szkolenia: 1 dzień / 7 godzin

Podstawowe cele szkolenia

  • Przedstawienie i omówienie w teorii i praktyce narzędzi wspomagających zarządzanie jakością zgodnie z cyklem PDCA.
  • Nabycie umiejętności korzystania z 7 narzędzi jakości w procesie rozwiązywania problemów przemysłowych.

Forma szkolenia

  • Prowadzone jest w formie wykładów i ćwiczeń.
  • Udział części teoretycznej (wykładowej) wynosi około 30%.
  • Obliczenia, analizy i interpretacje dokonywane mogą być na podstawie danych z procesu Klienta.

Program szkolenia

  • Wstęp – wiadomości z zakresu zarządzania jakością. Znajomość filozofii PDCA.

Tradycyjne narzędzia jakości:

  1. Arkusz kontrolny (zbierania i stratyfikacji danych).
  2. Burza mózgów i diagram przyczynowo – skutkowy (diagram Ishikawy).
  3. Histogram – diagram słupkowy, przedstawiający częstość występowania wartości zmiennej losowej w określonym przedziale klasowym.
  4. Diagram zależności (diagram korelacji) wykorzystywany w celu wykrycia powiązań przyczynowo – skutkowych pomiędzy zmiennymi X i Y. 
  5. Karta kontrolna (Xi-MR) stosowana w celu statystycznego sterowania procesem i analizy stabilności procesu.
  6. Wykres Pareto – Lorenza służący klasyfikacji problemów.
  7. Diagram przepływu procesu (schemat blokowy, mapa procesu) przedstawiający strukturę procesu, występujące zależności pomiędzy jego składowymi, słabe i mocne strony procesu.

Wybrane nowe narzędzia jakości – diagram:

  • Pokrewieństwa (podobieństw) – narzędzie do zbierania dużej liczby danych (pomysły, kwestie, opinie, fakty), które związane są z szerokim problemem lub przedmiotem badania.
  • Drzewa (diagram systematyki) – technika wykorzystywana do poszukiwania najodpowiedniejszych i najefektywniejszych środków do osiągniecia założonych celów.
  • Strzałkowy – przedstawia strukturę powiązań pomiędzy wszystkimi czynnościami podając czas potrzebny do ich realizacji.

Analizy i obliczenia prowadzone są na przykładach praktycznych (opisach sytuacji) z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego MS Excel oraz opcjonalnie programu analizy statystycznej Minitab.

Przygotowane podczas szkolenia kalkulatory mogą zostać wykorzystane do analizy danych w przedsiębiorstwie Klienta.

Ten sposób prowadzenia szkolenia, gwarantuje lepsze zrozumienie tematu, a także znacząco zwiększa prawdopodobieństwo poprawnego prowadzenia działań z zarządzania jakością i rozwiązywania problemów.

Profil uczestników

Szkolenie skierowane jest do:

  • Inżynierów, Technologów, Brygadzistów, Mistrzów produkcji, jakości, utrzymania ruchu i narzędziowni.
  • Pracowników działów współpracujących z klientem, osób odpowiedzialnych za jakość dostawców materiałów do produkcji.
  • Analityków odpowiedzialnych za analizę danych oraz za regulację i optymalizację procesów technologicznych.
  • Pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.

Uczestnik nauczy się

  • Praktycznego wykorzystywania narzędzi i metod służących do poprawy jakości w przedsiębiorstwie.
  • Budowania i interpretacji wykresów na podstawie danych z procesu produkcyjnego.
  • Przedstawiania danych w formie analitycznej i graficznej.
  • Tworzenia i przedstawiania danych w formie raportów.
  • Szukania przyczyn źródłowych i rozwiązań prostszych problemów, które można rozwiązać w krótkim czasie, bez nakładu zaawansowanych technik matematycznych i statystycznych.

Co mówią nasi zadowoleni Klienci: REKOMENDACJE

W przypadku pytań zapraszamy do KONTAKTU


    Zapisz się do newsletter'a

    Podając adres e-mail wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji zwrotnych.
    Więcej na temat naszej Polityki Prywatności